تاریخ ثبت 1398/09/04
ساعت ثبت 11:17
تعداد بازدید 26
    سه طرح صنعتی برای جهانی شدن در دانشگاه آزاد
منبع خبر : روزنامه فرهیختگان
متن خبر :

به گزارش فرهیختگان آنلاین، مــراکــز رشــد ‌دانــشگاه آزاد اسلامی توانسته‌اند با حمایـت یا همراهی دانشـجویان و صاحبان ایده محصولاتی را روانه بازار کرده و برخی مشکلات را حل کنند. برخی از این محصولات نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی نیز هستند که برای آن باید دستگاه‌های مختلف، این طرح‌ها را تکمیل کنند.در این گزارش قصد داریم سه محصول متفاوت دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی کنیم که اولا نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستند و ثانیا از محصولاتی به شمار می‌آیند که به نظر، در این دوره کاربردهای خاصی در زندگی دارند.

 

     مچ‌بند هوشمند شنا

پریا برنجی، دانشجوی رشته نرم‌افزار مقطع کاردانی آزاد آذرشهر

پریا برنجی این دانشجو در ابتدا با اشاره به ساختار کلی این طرح می‌گوید: «طرح ما یک مچ‌بند هوشمند شنا است که مبتنی‌بر اینترنت اشیا کار می‌کند؛ ما به وسیله این مچ‌بند می‌توانیم دریاها و استخرهایی را که غریق نجات در آنها وجود ندارد، تحت پوشش امنیتی قرار دهیم و این اماکن را در واقع هوشمندسازی کنیم تا از غرق شدن افراد جلوگیری به عمل آید

او ادامه می‌دهد: «این مچ‌بند می‌تواند علائم غرق شدن افراد را به غریق نجات‌ها یا اتاق کنترل ارسال کند؛ به این شکل که مانیتورینگ می‌شود و افراد می‌توانند شرایط فرد را رصد کنند. از آنجاکه این علائم به‌عنوان علائم حیاتی انسان‌ها شناخته شده‌اند، چند ویژگی خاص نیز در آنها وجود دارد که عبارتند از: کالری‌سنجی، فشار‌سنجی و ضربان قلب که به‌طور مثال اگر فرد هنگام شنا کالری زیادی مصرف کند و بدن او رو به ضعف باشد، این دستگاه آن را اندازه‌گیری می‌کند و آنها به اتاق کنترل یا غریق نجات ارسال خواهد کرد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر می‌گوید: «در شرایطی که اتاق کنترل یا غریق نجات از فرد فاصله زیادی داشته باشد و فرد به مشکلی برخورد کند، علائم توسط اینترنت ارسال می‌شود و همزمان کیسه هوایی کوچک و فلش‌لایتی که در آن تعبیه شده می‌تواند کمک خوبی در یک مقطع زمانی کوتاه داشته باشد. درنهایت اگر هیچ کمکی به فرد نرسد و او بدون اطلاع در دریا یا استخر مشغول شنا باشد و غرق شود، جسد او به‌وسیله جی‌پی‌اس موجود در این مچ‌بند قابل پیدا شدن است. همچنین این مچ‌بند می‌تواند روی گوشی‌های هوشمند تحت عنوان یک اپلیکیشن نصب شود و در زمان نیاز از آن استفاده کنند که این اپلیکیشن البته در حال برنامه‌نویسی است

برنجی در ادامه به زمان شکل‌گیری ایده اولیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این طرح به‌وسیله تیمی 6 نفره که همه از دانشجویان رشته نرم‌افزار واحد آذرشهر هستند مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. به نظر این تیم یکی از مشکلات انسانی حوزه دریا مساله غرق شدن است و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در سال گذشته تعداد کل موارد ثبتی غرق‌شده تنها در سه استان شمالی کشور ۴۵۵ نفر بود که از این تعداد ۳۴۱ نفر مرد و ۱۱۴ نفر زن بوده‌اند. همچنین به‌طور میانگین روزانه 6 نفر نیز در دریای خزر غرق می‌شوند، به همین منظور ما نیز برای کمک به حل این مشکل این ایده را بررسی کردیم

این دانشجو در پایان می‌گوید: «تیم ما سال گذشته در دومین دوره مسابقات لیگ اینترنت اشیای شمال‌غرب شرکت کرد و توانستیم حائز رتبه سوم شویم. البته این ایده نیاز به حمایت دارد و برای اینکه بتوانیم نمونه اولیه آن را وارد بازار کنیم، نیاز به یک سرمایه‌گذار احساس می‌شود یا اینکه دانشگاه برای ساخت نمونه اولیه آن بتواند در بحث مالی کمک بیشتری انجام دهد. ما برای نمونه اولیه حدود 20 میلیون تومان سرمایه نیاز داریم، چون این اثر نمونه خارجی و داخلی ندارد. البته مچ‌بند هوشمند هم در ایران و هم در دنیا فراوان است، اما مچ‌بندی مانند این نمونه که کاربرد نجات داشته باشد، وجود ندارد

 

     سامانه فروش محصولات با متد جدید

  علیرضا اشکبوسی، دانشجوی مهندسی پزشکی واحد نجف‌آباد

علیرضا اشکبوسی ابتدا با طرح یک مشکل در هنگام خرید برای مردم و کاربرد سامانه و اپلیکشن آنها می‌گوید: «وقتی شما به یک فروشگاه، نمایشگاه یا مغازه‌ای برای خرید فرش و لوازم منزل مراجعه می‌کنید، غالبا نمی‌دانید کدام فرش با چه ویژگی‌هایی با دکوراسیون منزل شما همخوانی دارد، پس در نتیجه باید فرش را ببرید و در منزل یا محل‌هایی که نیاز دارید امتحان کنید، اما این کار غیرممکن است و هیچ فروشگاهی به دلایلی اعم از مشکل حمل‌ونقل، آسیب‌دیدگی و دیگر موارد قبول نخواهد کرد این‌گونه عمل کند. از سویی دیگر باید عکسی از منزل همراه داشته باشید و در فروشگاه‌های مختلف آن را امتحان کنید که این مساله نیز دقیق نیست و ضریب خطای آن بالاست

او ادامه می‌دهد: «ما یک اپلیکیشن و سامانه‌ راه‌اندازی کرده‌ایم که این مشکل را حل خواهد کرد؛ به این صورت که مشتری‌ها یا خریداران این برنامه را نصب می‌کنند. در قسمت VR که بخشی از این اپلیکیشن است، این فرش‌ها به نمایش درخواهند آمد و محیط‌های مختلف را دربر می‌گیرند که خریدار می‌تواند آن را در محل‌های مورد نظر امتحان کند. این سامانه و اپلیکیشن پیش از این در ایران وجود نداشته و اولین بار توسط این تیم راه‌اندازی شده است. همچنین در این سامانه بخش دیگری به نام AR تعبیه شده است که هر کارخانه یا فروشگاهی که لوگو و آرمی دارد، می‌تواند آن طرح را به تیم ما بدهد تا طراحی کنیم و در اختیار کارخانه‌دار یا مسئولان فروشگاه قرار دهیم که آنها نیز هنگام مراجعه مشتریان برای خرید، آن لوگوی طراحی‌شده را که در یک بروشور به او تقدیم خواهد شد، در دکوراسیون منزل یا محل مورد نظر جانمایی کنند و با اپلیکیشنی که قبلا دانلود کرده‌اند، به او حالت زنده بدهند

اشکبوسی افزود: «در این سامانه همچنین تخفیف‌های لحظه‌ای یا آتشی را که بسیار مهم هستند نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌توان هنگام این رخداد به افرادی که اپلیکشین یا سامانه را نصب کرده‌اند پیام ارسال کرد و آنان را مطلع ساخت. این کار دو مزیت دارد؛ اول اینکه آن محصولی را که در طرح تخفیف قرار گرفته است، معرفی می‌کند و دوم اینکه وقتی مشتری به فروشگاه مراجعه می‌کند، با همین بازدید ممکن است بقیه محصولات را نیز در اولویت خرید قرار دهد، به همین منظور آن فروشگاه یا کارخانه می‌تواند از این طریق اجناس بیشتری را به فروش برساند

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد می‌گوید: «این سامانه توانسته تا الان حدود 10 مشتری از کارخانه‌های فرش کاشان و آران و بیدگل پیدا کرده و با این شرکت قرارداد‌هایی منعقد کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها برای نمایشگاه‌های خارجی نیز از این سامانه استفاده خواهد کرد. ویژگی مهم این اپلیکشن آن است که هم تحت‌وب و هم به صورت اندرویدی و‌ آی‌اواس طراحی شده و از آنجاکه به‌دلیل نداشتن آگاهی و بازاریابی نامناسب از سوی تولیدکننده، اغلب محصولات به خوبی به فروش نمی‌رسند، در واقع می‌توان گفت این سامانه برای بازاریابی و فروش عملکرد بالایی خواهد داشت که ما توانستیم ایده اصلی خود را در مرکز رشد واحد نجف‌آباد به سرانجام برسانیم

 

کمباین نخودچین:

  سیدحسام حسینی، عضو هسته مستقل مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سقز

http://farhikhtegandaily.com/images/upload/files/2019/11/157363042222121212121.jpg

سیدحسام حسینی ابتدا با تشریح وضعیت کاشت و برداشت نخود در کشور می‌گوید: «در کشور ایران به‌دلیل آنکه اکثر نخودها پاکوتاه هستند و دست‌چین می‌شوند، شرایط سختی را برای برداشت به کشاورز تحمیل می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به آنکه سطح زیر کشت نخود در کشور حدود 555 هزار هکتار در ایران است که حجم بالایی را دربر می‌گیرد، نیاز است از فاز سنتی به فاز نوین دست پیدا کنیم، اما در کشور دستگاه مخصوصی وجود ندارد که بتواند نخود را بچیند، چراکه بیشتر این محصول در کشت بهاره به‌وجود می‌آید که اکثر زمین‌های زیر کشت این محصول نیز شیبدار، ناهموار، نامسطح و تپه‌مانند هستند و در بیشتر این زمین‌ها نیز سنگلاخ و کلوخ فراوانی وجود دارد

حسینی ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر چون تمام مراحل برداشت آن دستی است، هزینه‌های زیادی برای کشاورز اعم از هزینه‌های روزانه و سالانه را به همراه دارد و در برخی مناطق همان کمباین گندم را برای این کار استفاده می‌کنند و نتوانسته‌اند پاسخ مثبتی بگیرند، در نتیجه دیگر به‌دنبال مکانیزه کردن برداشت این محصول نیستند، چراکه تنها در دهانه برش کمباین گندم تغییر ایجاد کرده‌اند که با این تغییر اندک برای زمین‌های کاملا مسطح تنها می‌توان از آن استفاه کرد و حتما باید نخود پایه‌بلند و ردیف‌کار باشد که این متاسفانه در استان‌های کرمانشاه و کردستان که جزء بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نخود در کشور هستند، امکان کاشت ندارد، به‌دلیل آنکه زمین‌های این منطقه ناهموار، کوهستانی و شیبدار هستند

حسینی در ادامه به ایده طراحی کمباینی برای این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای همین منظور به فکر ساخت کمباینی افتادیم که بتواند برداشت نخود را در هر شرایطی اعم از پایه‌کوتاه یا پایه‌بلند، زمین‌های سنگلاخ یا مسطح، کاشت در ردیف یا غیرردیف، به‌خوبی انجام دهد.» او در ادامه به تشریح جزئیات این محصول پرداخت و گفت: «طراحی دهانه برش این نمونه که صد درصد جدید است و یک نمونه منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، مانند کمباین‌های دیگر نیست. این محصول در هر زمینی قرار بگیرد، به‌طور خودکار دهانه آن با زمین کشاورزی برابر می‌شود و هیچ نخودی در زمین به جای نخواهد گذاشت. از سوی دیگر سنگ‌های ریز و درشتی را که در زمین وجود دارند، به‌همراه نخود بالا می‌کشد و پس از برداشت کامل زمین، سنگ‌های موردنظر جدا شده در قسمتی از انبار این کمباین ذخیره خواهند شد

حسینی می‌گوید: «در قسمت داخلی این کمباین سورتینگ دومرحله‌ای قرار خواهد گرفت و قبل از آنکه نخود کوبیده شود، در سورتینگ ابتدایی تمام آن سنگ‌های جمع‌آوری شده را حذف می‌کند و توسط غربال در انبار قرار می‌دهد و از این طریق زمین نیز پاکسازی می‌شود و پس از فرآیند برداشت سنگ‌های جمع‌آوری‌شده از انبار خارج می‌شوند. در کوبنده دوم که نخود در آن قرار می‌گیرد، باید بتوان نخود را سالم از پوشال آن جدا‌سازی کرد، به همین دلیل از مکانیسمی استفاده کرده‌ایم که گیربکس‌دار عمل می‌کند. از سوی دیگر پس از این مرحله دوباره خاک‌های موجود در نخود دوباره در انتهای این کمباین خارج می‌شوند و به زمین برمی‌گردند

او می‌گوید: «بعد از این مراحل بذر گیاهان هرز نیز از زمین بریده می‌شوند و سال بعد علف‌های هرز کمتر رشد می‌کنند، این باعث سلامتی بیشتر زمین نیز می‌شود. از سویی دیگر سنگ‌هایی که از نخود کوچک‌تر هستند نیز دوباره در زمین ریخته می‌شوند و سنگ‌های هم‌سایز نخود براساس مکانیسمی جداسازی می‌شوند که تنها نخود در پایین فرآیند باقی بماند

او در پایان گفت: «ما درحال حاضر نیازمند یک سرمایه‌گذار قوی هستیم، چراکه برای ثبت این اختراع باید نمونه صنعتی آن ساخته شود. این نمونه صنعتی حدود 70 میلیون تومان هزینه نیازمند است. این کمباین کاملا ایده ما است و هیچ نمونه خارجی و داخلی ندارد. دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل آنکه نتوانسته تمام هزینه آن را تقبل کند، فعلا در این مرحله مانده است. البته حضور در مرکز رشد واحد سقز کمک زیادی به ما کرد تا بسیاری از مشکلات طرح را شناسایی کنیم و در این مرکز آن را سرو سامان دهیم.

* نویسنده: یزدان محمدی، روزنامه نگار